Logo Logo

نمایش خبر

کد خبر: 13 تاریخ انتشار: 20/06/1397 09:48:07 ق.ظ

دوستان و اعضا محترم انجمن ترومبوز هموستاز ایران

با سلام و احترام؛
بر اساس برخی شنیده ها, در یکی دو روز اخیر نامه ای در خصوص اثر بخشی بالای یکی از داروهای هموفیلی و نیاز فوری جامعه پزشکی و بیماران به این دارو توسط برخی از همکاران در حال تهیه و امضا است.ضمن احترام به نظرات دوستان عزیز بدینوسیله و با توجه به اهمیت موضوع نظر رسمی انجمن در این خصوص خدمتتان اعلام می گردد:

  1. - بحث پیرامون اثر بخشی و ایمنی داروها و نیز عوارض جانبی وغیره یک بحث علمی و مبتنی بر شواهد است و باید در مقالات و مطالعات و کارآزمایی های معتبر منتشر شده مورد داوری قرار گیرد. لذا در صورتیکه چنین مستنداتی وجود دارد نیازی به نامه نگاری و اقدامات مشابه همکاران و حتی صاحب نظران وجود ندارد.
  2. با توجه به رشد روز افزون و انفجاری دانش پزشکی , هر گونه نامه نگاری و طومار نویسی در خصوص نیاز به داروها و تجهیزات و روشهای تشخیصی و درمانی محدود به یک یا دو مورد نبوده و قابل تسری به بسیاری از اقدامات درمانی و تشخیصی در حوزه پزشکی مدرن می باشد که برخی از آنها اصولا در داخل کشور موجود نیست و باتوجه به امکانات و محدودیت های موجود منابع در هر کشور و گستره بیماری ها , منطقی و دست یافتنی نمی باشد.لذا در تمامی جهان و حتی کشورهای برخوردار , ضرورت ورود و حمایت از برخی داروها و تجهیزات بر اساس مطالعات فناوری سلامت یا HTA و نیز مطالعات فارماکواکونومیک ارزیابی و اولویت بندی شده و به سیستم سلامت ملی , فارماکوپه رسمی و بیمه ها پیشنهاد میشود. لذا اصولا طومار نویسی و اقدامات مشابه در هیچ کشوری پیشرفته ای نه تنها مشاهده نمی شود و پذیرفته نیست بلکه مذموم و دور از شان حرفه ای اساتید می باشد.
  3.  تجربه نشان داده است که همواره و بویژه در شرایط خاص و آسیب پذیر فعلی و جو رسانه ای و مدیریتی موجود, هرگونه اقدام اینچنینی حتی در صورت صحت ادعا و محتوی اثر معکوس داشته و اصلا مورد قبول و حمایت انجمن نمی باشد.

بدیهی است انجمن در راستای ماموریت و مسئولیت علمی و حرفه ای خود در تمامی مراحل ضمن نظارت نزدیک بر روند روزآمد پیشرفت امکانات و داروها نظرات مبتنی بر شواهد خود را در اختیار سیاست گزاران کشور خواهد گذاشت و در مشاوره و هدایت مطالعات و از جمله مطالعات اقتصاد درمان و فناوری سلامت به کمک تمامی اعضا علاقمند خود که بازوهای علمی و پژوهشی و درمانی سراسر کشور هستند فعالیت جدی خواهد داشت.
لذا از تمامی اعضا محترم موکدا درخواست می شود از تهیه و امضا اینچنین نامه ها و طومارهایی بشدت احتناب کرده و مثل همیشه در مسیر علمی و تهیه شواهد مستند شخصا یا حسب درخواست مراجع سیاست گزار دانشگاه یا مراکز تخقیقاتی یا انجمن اقدام فرمایند.

                                            با سپاس
                                       دکتر پیمان عشقی
                     ریاست انجمن ترومبوز هموستاز ایران


نظرات

چندرسانه‌ای

انجمن در آپارات